donderdag 22 december 2011

Interview KINDAMUZIK



Een van de meest sprankelende debuutplaten van het jaar staat op naam van Blackup. De Belgische postpunkband bestaat uit oud-leden van Fifty Foot Combo, The Andrew Surfers en The Feather, tapt uit de vaatjes van onder andere The Wipers en The Jesus Lizard en mailt zijn antwoorden tijdens een tour door Europa vanaf een Blackberry.

Tekst: Ruud van Esch

Publicatiedatum: 21 december 2011





Hoe vaak heb je thuis geslapen dit jaar?
"Drummer Xavier Benoit: Ongeveer zes maanden. In real life ben ik tourmanager en ik was veel op de baan met bands dit jaar; Black Mountain, Jon Spencer Blues Explosion, Mercury Rev, Heavy Trash en de Franse band Bewitched Hands hebben zowat de helft van het jaar van me afgenomen. En nu ben ik op tour met Blackup. We openen voor Hot Snakes tijdens hun Europese data. Gisteren heb ik in Parijs geslapen. Morgen Duitsland!"

Bij welk optreden ging het meeste mis? En wat was je beste show?
"Tot nu is er nog niet zoveel mis gegaan tijdens een optreden. Alleen gebroken gitaarsnaren, slecht podiumgeluid, the usual. Het wordt tijd dat we eens flink de mist ingaan. De beste optredens zijn die met Hot Snakes geweest tot nu toe. Er is niks moeilijker dan op te treden in Berlijn voor 750 man die staan te wachten op de hoofdact. De druk is groot. En dan spelen we scherp en gemeen."

Wat was je muzikale ontdekking van 2011? En de beste plaat van het jaar?
Voor Benoit is Troy Hess - Please Don't Go Topless Mother - de ontdekking van het jaar en het titelloze album van Blind Blake and the Royal Calypso Orchestra de beste plaat. Vervolgens gaat de Blackberry van hand tot hand en wordt het interview overgenomen door de rest van de band. Bassist Miguel Moors: "Mijn ontdekking van dit jaar is Wolf People. De beste plaat van 2011 is Low - C'mon. Steven Gillis: "Mijn cheapo Aria Diamond Hi-Flyer gitaar is de grootste ontdekking voor mij. New Brigade van Ice Age is een beestige plaat maar live vind ik ze enorm sucken." Gitarist Piet Stellamans heeft de eerste vier platen van JJ Cale en de eerste drie platen van The Sound het afgelopen jaar ontdekt. De Hello to Loneliness 7" van TV Buddhas is wat hem betreft de beste release.

Welk concert van een andere act is je het meest bijgebleven?
Xavier: Liars - De Kreun, Kortrijk. Miguel: Eilen Jewell - Manuscript, Oostende. Steven: Thee Oh Sees - Charlatan, Gent. Piet: Hot Snakes - L`usine, Geneve."

Hebben jullie je last gehad de economische crisis?
Miguel: "Ja, zeker. Mijn Tsjechische cyborgfabriek dreigt over kop te gaan en Piet heeft zijn chauffeur uit de deur moeten zetten."

Hoeveel geld heb je aan Spotify verdiend?
"Zero."

Wat zijn de plannen voor volgend jaar?
"Veel spelen. We gaan weer toeren in februari. En een tweede plaat opnemen. Meer optredens. Euro Millions. En dan... fuck all!"

Welke vraag wil je in 2012 niet meer hoeven te beantwoorden?
"Wat is het grootste verschil tussen Belgische en Nederlandse bands?"

Wat is het grootste verschil tussen Belgische en Nederlandse bands?
"De Belgische eten beter."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten